[Carte] The New Propaganda (1928)

Propaganda

Tocmai am terminat de citit „The New Propaganda”. Este scrisă în 1928, de Edward Bernays, și tratează un subiect foarte delicat, dar extrem de actual: Propaganda.

Edward BernaysCu toate că este scrisă acum 85 de ani, informațiile sunt surprinzător de actuale. Pe fondul primului război mondial, o seamă de oameni inteligenți au descoperit metode și tehnici din ce în ce mai eficiente de a „conduce” opinia publică într-o direcție sau alta.

Teoriile prezentate în carte au la bază studiile lui Gustave Le Bon („Psihologia mulțimilor”), teoriile psihanalitice ale lui Sigmund Freud, dar și ale altor autori renumiți în domeniu.

Este interesant de notat faptul că acest cuvânt – propaganda – a căpătat o conotație negativă odată cu războaiele mondial (datorată în principal propagandei naziste). Propaganda însă, în adevăratul sens al cuvântului, este o practică născută din necesitatea societății moderne, și poate și trebuie să fie folosită pentru a promova idei  care duc în mod exclusiv la creșterea și dezvoltarea societății.

Această carte este, în ultimă instanță, un instrument extrem de util din care poți învăța, dacă ești suficient de atent și perspicace, ce anume face ca mintea colectivă să fie atât de dornică de „manipulare” și, mai departe, cum poți face ca tu, omul, să poți discrimina între opțiunile pe care le ai la îndemână într-o situație sau alta.

Citind această carte cu suficientă deschidere vei înțelege ce înseamnă cu adevărat propaganda, cum este ea folosită în ziua de azi (fie spre bine, fie spre rău), dar și cum poate fi folosită aceasta pentru a atinge un ideal nobil sau pentru a demara o cauză dreaptă.

Am fost surprins să descopăr între paginile ei diferite norme de etică pentru propagandistul modern,

Consider că este responsabilitatea fiecăruia dintre noi să fie deschis la ceea ce se întâmplă în jurul său și să acționeze în deplină cunoștință de cauză. Deseori ajungem să alegem ceva crezând că este alegerea noastră, când de fapt este alegerea dictată de o seamă de indivizi mai mult sau mai puțin interesați de bunăstarea noastră generală.

Personal, am avut întotdeauna o problemă cu ideea de manipulare și propagandă. Pur și simplu nu mă puteam împăca cu ideea că omul modern are nevoie de astfel de mijloace pentru a fi convins sau a convinge. Cu toate că este încă deconcertant din punct de vedere teoretic, dintr-o perspectivă practică este ceea ce omul modern cere. 

El are nevoie să fie manipulat, sedus și convins pentru că în cea mai mare parte a timpului este complet inconștient de marea majoritate a evenimentelor, ideilor și practicilor care îl înconjoară. De aceea, este responsabilitatea și datoria omului ca atunci când acesta (oricare ar fi el) descoperă un adevăr pe care îl consideră a fi just și util omului, să îl facă cunoscut publicului general prin toate mijloacele posibile. Această practică este numită în mod tradițional „propagandă”, dar oare este ea negativă?

Câte idei geniale, câte invenții extraordinare nu s-au stins în negura istoriei fiindcă nu au pătruns (datorită poate și unor factori interesați) suficient de adânc în conștiența colectivă?

Propaganda mincinoasă (promisiunile politice, spre exemplu) este o realitate care aduce o conotație negativă acestei practici, dar dacă deschidem ochii vom observa că ea există în orice formă de manifestare socială a omului. De la discuții obișnuite între doi indivizi, până la media cea de toate zilele. Responsabilitatea pentru calitatea și mesajul propagat este în totalitate a omului.

Este timpul să învățăm cum anume funcționează mintea maselor din care facem parte, pentru că, într-un mod foarte real, este mintea noastră sau, dacă vrei, a doua minte.

Sigur, este încă discutabil dacă omul trebuie manipulat sau nu, dar este necesar să aruncăm o privire serioasă asupra acestui fenomen, căci, fie că ne place sau nu, el este încă unul foarte actual

Citește și învață, apoi dă mai departe. Nu păstra informația doar pentru tine crezând că vei câștiga mai mult astfel.

 

2 thoughts on “[Carte] The New Propaganda (1928)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *